Není to špatné přečíst.
Zákazníci po výměně brzdových kotoučů většinou nemyslí na jejich správné zajíždění. Bez správného zajetí brzdového obložení na kotouče přitom nikdy nedosáhnou plného brzdného výkonu.
Uvolnění napětí v litině kotoučů
Brzdové kotouče se odlévají do pískových forem při teplotě přes 1350 °C a rychle se ochladí. Při rychlém ochlazení nedojde k uvolnění napětí v materiálu. Při pozvolném zajíždění se pozvolným prohříváním nahromaděné napětí uvolní. Rychlé ohřívání kotoučů v průběhu zajíždění způsobí vznik trhlinek v kotouči (podobně jako praská kostka ledu po vhození do vody)
Vytvoření styčné plochy
Třecí plocha nových brzdových destiček není nikdy zcela rovná. Brzdový kotouč také mívá stopy po obrábění. Při prvním kontaktu brzdových destiček s kotoučem je styčná plocha velmi malá. Tato nedostatečně velká třecí plocha se velmi rychle přehřívá a dochází ke zničení materiálu kotouče. Je důležité destičky nechat sednout. Nepřetěžovat brzdy prvním 200 km. Pokud jsou kotouče, nebo desky hrubší, může to trvat déle.
Nanesení třecího materiálu
Materiál brzdových destiček se v průběhu brzdění nanáší na kotouče. Vytváří tak film důležitý pro zajištění maximálního třecího koeficientu. Přílišné namáhání brzd dříve než dojde k vytvoření rovnoměrné vrstvy adherentního materiálu na kotoučích vede k vytvoření nekonzistentního filmu, nestejnoměrné síle kotouče a laterální házivosti. Potrhaný film způsobí menší odolnost vůči teplotám, vznik martenzitních skvrn, změny materiálu atd..
http://www.mjauto.cz/poskozeni-brzdovych-kotoucu
Nadměrné, nežádoucí stopy po třecím materiálu
Spálení brzdových destiček
Moderní brzdové destičky obsahují kromě organických materiálů pojiva, která drží třecí materiál pohromadě. V zajížděcí fázi, kdy ještě není vytvořena dostatečná styčná plocha, je nárůst teploty velmi rychlý a hrozí shoření pojiva. Jakmile dojde ke shoření destiček, třecí materiál už nedrží pohromadě a sype se.
Proces zajíždění brzd
První fáze – před zajížděním
Před samotným zajížděním musí být už plochy kotoučů a destiček v plném kontaktu, takže první fáze je 200 – 300km citlivého brzdění.
Druhá fáze – samotné zajíždění
1. Zahřívání brzd na provozní teplotu – mírné přibrzďování
2. Šest cyklů. Z rychlosti kolem 100km/h brzdění na 30km/h. Brzděte poměrně intenzivně. Intenzita brzdění se v každém cyklu mírně zvyšuje.
3. Pro správné nanášení filmu se nezastavuje, aby nedošlo ke vtištění destiček do nechráněného kotouče.
4. V posledních cyklech mohou být desky slabě cítit. Je to normální. Mohou také už vadnout, musí se počítat s možným snížením účinku brzd.
5. Pokud zajíždíte sportovní destičky (Ferodo Racing třeba) přidejte další čtyři cykly ze 140 na 30km/h
6. Nechte brzdy pomalu chladnout. Brzdy potřebují kolem pěti minut k vychladnutí.