Kola :-)
Jo jo.. někdy se holt stane, že přední přestanou zabírat a tím je jasno, že je nutno vyměnit. Obvykle po sezóně, kdy guma poklesne pod 4 - 3 mm už taková kola nasazuji jen s velkou nechutí a nebo s vědomím toho, že je třeba je za chvíli vyměnit. (Žádných 1,6 mm ) )))) Protože gumy nestojí svět a pak ty plechy a vůbec.. stojí víc.... hlavně času.. ))
Back in Czech.
Ve předu mám lepší vzorek jen proto, abych měl lepší šanci se vyhrabat a rozjet v kopci na horách, zbytek řeším "rozvážnou jízdou" podle situace. Dávám přednost dojetí před úsporou pár minut
T27 Avensis 1.8 Valvematic Multidrive S/2009/
když pijete se mnou pijete s Mírou
http://moje.auto.cz/m5t/avik.html
když pijete se mnou pijete s Mírou
http://moje.auto.cz/m5t/avik.html
Jj - potvrzuji názor odborníků a přiznávám, že to taky dělám jinak = lepší dopředu. Používám směrový, takže směr otáčení zachovávám > přehazuji na každý straně zezadu dopředu a opačně.Jimmi píše:Je fakt, že odborníci radí lepší vzorek dozadu právě z důvodů smyku zadní nápravy. Ale my, co jsme se kdysi učili jezdit se zadokolkou a smyk zadní nápravy nám činí spíše radostné zážitky, přesto strkáme ten vyšší vzorek dopředu. Ono se to pak nějak srovná a ty gumy se ohoblují alespoň všechny najednou.
Celica 7g TS
Dávám klasicky - lepší vzorek dopředu, směr zachovávám, u nás doma to tak funguje na všech strojích odjakživa a co se týče nebezpečí smyku, pokud dostanu smyk, není to chyba pneumatik, ale řidiče - jako důchodce nejezdím, ale člověk musí mít představu, co si může dovolit a když k tomu nejsou podmínky, tak se tomu přizpůsobit.
Holomek!
Pneumatiky
Zimní pneumatiky dávám lepší do předu a zadní, když jsou pod 4mm tak měním za nové.
U letních to mám jednodušší, zadní pneu mám levou a pravou z důvodu ojetí dle nastavené geometrie,
na přední nacpu vždy nějaké slušné, které po letní sezoně vyhodím.
U letních to mám jednodušší, zadní pneu mám levou a pravou z důvodu ojetí dle nastavené geometrie,
na přední nacpu vždy nějaké slušné, které po letní sezoně vyhodím.
Camry SXV10L
5S-FE
r.v. 7/1994
312.000Km
V období kolem roku 1994
Toyota Celica GT4 ST165
5S-FE
r.v. 7/1994
312.000Km
V období kolem roku 1994
Toyota Celica GT4 ST165
- Luke_Luke
- Věčnej rejpal
- Příspěvky: 3969
- Registrován: stř 15.10.2008, 16:54
- Bydliště: Ostrava pi*o!!!
Je to presne tak, jak pise Jimmi ve skole smyku rikaji, jak na predokolky, tak zadokolky lepsi vzorek dozadu, nebot pretacivy smyk a z neho nasledujici bocni nebo zadni naraz usmrti posadku v daleko mensi rychlosti, nez nedotacivost auta a naraz predkem, kde je spousta deformacnich zon a dalsich pasivne-aktivnich prvku bezpecnosti.Jimmi píše:Je fakt, že odborníci radí lepší vzorek dozadu právě z důvodů smyku zadní nápravy. Ale my, co jsme se kdysi učili jezdit se zadokolkou a smyk zadní nápravy nám činí spíše radostné zážitky, přesto strkáme ten vyšší vzorek dopředu. Ono se to pak nějak srovná a ty gumy se ohoblují alespoň všechny najednou.
Nicméně existuje jediný případ, kdy vzorek vzadu je opravdu lepší, a to je aquaplaning. Na našich "kvalitních" dálnicích bohužel za deště častý jev. Stačí se projet po nově postavené D8 a je tam několik míst, kde je za deště snížená rychlost na 80 nebo na 100. Jednou jsem za silného deště na tuhle značku zapomněl a vjel jsem v plné rychlosti do asi dvěstěmetrové hluboké louže. Naštěstí to dopadlo dobře. Ten zadek je totiž většinou lehčí a při nedostatku vzorku uletí dřív, pokud neuváženě cukneš volantem.
Jimmi: chtel bych Te videt jak budes rovnat smyk na lede napriklad v 80kmh nebo jeste hur smyk na asfaltu napriklad ve 100kmh...bud si jisty, ze ho nesrovnas, ptz pokud nejsi trenovany profik, prestoze vis, ze to nemas udelat, tak podvedome dupnes na brzdu a roztocis se, nebo das neumerne kontra a roztocis se do protismeru...srovnat to mas sanci jen tehdy, kdy presne vis stav auta i vozovky a jsi na to pripraven, ze ted to zrovna prijde...(coz na ceste, kde je asfalt-led-snih nikdy nevis, kdy se to trosku chytne a hodi Te to jinam), navic kdyz do toho cucis na radio, na mobil, na spolujezdkyni, do zpetneho zrcadka, nebo hledas neco v kastliku...to je proste realna praxe...pak existuje jeste jedna moznost, ze bys mel nadprirozene schopnosti, coz mi prijde nepravdepodobne...pokud si profi zavodni jezdec, pak to vezmu zpet...ale ver mi mam neco odrizene i na zavodni draze uz od malicka, vim o cem mluvim.
2019 Proceed 7DCT GTline PLUS
2009 Auris 1,6 dual VVT-i 125k Exclusive
ex 1997 Tigra 1,4 16V - 90k + PowerBox
2009 Auris 1,6 dual VVT-i 125k Exclusive
ex 1997 Tigra 1,4 16V - 90k + PowerBox
- Yokohama
- Věčnej rejpal
- Příspěvky: 780
- Registrován: úte 03.02.2009, 23:18
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
se to tu rozjelo trochu v teorii Za sebe můžu říct, že jednak se mi vždycky líp srovnávala přetáčivost než nedotáčivost kdy celé auto letí předkem mimo. A jelikož sem příznivcem prasečin tak jezdím často s téměř nulovým vzorkem vzadu kde má hnanou osu a nějak zvlášť si netěžuju, jezdím tak i na mokré vozovce a řekl bych, že to není tak horký jak to všichni líčí, obvláště pak experti na dopravu co radí zimní gumy při 7 stupních Člověk buď je soudnej nebo není a nevěřím tomu, že někdo jede skoro na hranici auta a čumí na spolujezdce nebo rádio
- Luke_Luke
- Věčnej rejpal
- Příspěvky: 3969
- Registrován: stř 15.10.2008, 16:54
- Bydliště: Ostrava pi*o!!!
rozdil je mokra vozovka a stojata voda nebo led...pripadne cerstve zmokla vozovka napr. v lete jak je smichana s tim prachem a je to takove to "krasne" klouzaci blaticko.
Mozna jsi jeden z mala...ale v ramci populace 90% lidi dokaze lepe ovladnout nedotacivost ubranim plynu...nez pretacivost...vi to i vyrobci automobilu, jinak by nebyly vsechny nove automobily vyrabene cimdal tim vice jako nedotacive.
Mozna jsi jeden z mala...ale v ramci populace 90% lidi dokaze lepe ovladnout nedotacivost ubranim plynu...nez pretacivost...vi to i vyrobci automobilu, jinak by nebyly vsechny nove automobily vyrabene cimdal tim vice jako nedotacive.
2019 Proceed 7DCT GTline PLUS
2009 Auris 1,6 dual VVT-i 125k Exclusive
ex 1997 Tigra 1,4 16V - 90k + PowerBox
2009 Auris 1,6 dual VVT-i 125k Exclusive
ex 1997 Tigra 1,4 16V - 90k + PowerBox
- Yokohama
- Věčnej rejpal
- Příspěvky: 780
- Registrován: úte 03.02.2009, 23:18
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
Každopádně já když sem chytl nedotáčivost tak sem vždycky jel ještě chvíli po tom co stáhneš nohu z plynu a ta chvíle mnohdy znamená dost a to mě odradilo no, neuměl sem to dobře korigovat
jestli řešíš populaci (dědoušky a babičky, ženský a řidiče dohromady) tak jistě se jim to lépe ovládá protože už to, že stáhnou nohu z plynu je výkon. To je myslím zbytečné tu zmiňovat proto sem mluvil spíš za sebe. Většina lidí jsou rádi, že jedou a neohrožují lidi kolem sebe. Jinak opravdu je trend vyrábět auta s nedotáčivostí? Trend nedotáčivosti je jasnej už z toho hlediska, že je zadní náhon v zimě nepoužitelnej a je méně nákladnej na údržbu což jsou asi rozhodující faktory pro automobilky
jestli řešíš populaci (dědoušky a babičky, ženský a řidiče dohromady) tak jistě se jim to lépe ovládá protože už to, že stáhnou nohu z plynu je výkon. To je myslím zbytečné tu zmiňovat proto sem mluvil spíš za sebe. Většina lidí jsou rádi, že jedou a neohrožují lidi kolem sebe. Jinak opravdu je trend vyrábět auta s nedotáčivostí? Trend nedotáčivosti je jasnej už z toho hlediska, že je zadní náhon v zimě nepoužitelnej a je méně nákladnej na údržbu což jsou asi rozhodující faktory pro automobilky
Yokohama byl sem onehdá v Sosnové na tříhodinovém kurzu bezpečné jízdy a co se týká nedotáčivosti, tak ta se vybírá tím, že se dá noha z plynu, sešlápne se spojka, natočí se kola do směru kam auto klouže(idálně všechny úkony najednou a co nejrychleji). Tím by se měl vzorek předních kol opět chytnout k vozovce. Po tom chytnutí teprve zatočit volantem do požadované zatáčky.
Při vyšší rychlosti je potřeba společně s tou spojkou a narovnáním kol pořádně sešlápnout brzdu(klidně až na ABS), aby se snížila rychlost. Podmínkou brždění je to, že kola musí být rovně jinak auto ustřelí ještě víc. Po snížení rychlosti následuje povolení brzdy chytnutí vzorku a zatáčení kolama.
Trénovali jsme to kolem 50-ti km/hod. Osobně si nedovedu představit že bych nedotáčivý smyk stih v reálu vybrat při vyšších rychlostech a zejména pokud bych měl nedotáčivost v levotočivé zatáčce směrem do prava. Před jízdama nám školitel říkal, že auto umí buď skvěle zatáčet a nebo skvěle brzdit, ale neumí to dělat oboje najednou. Tedy pokud někdo brzdí při zatáčení, tak si koleduje o ustřelení auta.
No a co se týká akcelerace v zatáčce, tak to je myslím každému jasné, že je to podobně jako s tím bržděním. Proto a z důvodu výhledu v zatáčkách předjíždím jen ojediněle a dodám, že pouze v těch přehledných.
Při vyšší rychlosti je potřeba společně s tou spojkou a narovnáním kol pořádně sešlápnout brzdu(klidně až na ABS), aby se snížila rychlost. Podmínkou brždění je to, že kola musí být rovně jinak auto ustřelí ještě víc. Po snížení rychlosti následuje povolení brzdy chytnutí vzorku a zatáčení kolama.
Trénovali jsme to kolem 50-ti km/hod. Osobně si nedovedu představit že bych nedotáčivý smyk stih v reálu vybrat při vyšších rychlostech a zejména pokud bych měl nedotáčivost v levotočivé zatáčce směrem do prava. Před jízdama nám školitel říkal, že auto umí buď skvěle zatáčet a nebo skvěle brzdit, ale neumí to dělat oboje najednou. Tedy pokud někdo brzdí při zatáčení, tak si koleduje o ustřelení auta.
No a co se týká akcelerace v zatáčce, tak to je myslím každému jasné, že je to podobně jako s tím bržděním. Proto a z důvodu výhledu v zatáčkách předjíždím jen ojediněle a dodám, že pouze v těch přehledných.
Toyota Celica 1,8/85kW (7A-FE) r.v.1999
Ford Focus kombi 1,6/85kw r.v.2010
Toyota Yaris 1,3/66kW r.v.2007
ex:Škoda Felicia kombi 1,3 Lxi/50kW r.v.1996
ex:Toyota Corolla E11 kombi 4WD 1,8/81kw (7A-FE) r.v.2000
Ford Focus kombi 1,6/85kw r.v.2010
Toyota Yaris 1,3/66kW r.v.2007
ex:Škoda Felicia kombi 1,3 Lxi/50kW r.v.1996
ex:Toyota Corolla E11 kombi 4WD 1,8/81kw (7A-FE) r.v.2000
Co se týká toho že výrobci upřednostňují nedotáčivost před přetáčivostí, tak to je jasné. Když se auto nečekaně přetočí zadkem, tak je zpravidla hotovo. Když se auto nedotočí, tak ta noha z plynu lecos zachrání, ale auto jde hlavně čumákem dopředu. Je to podobné jako když projíždíte táhlou zatáčkou, která vás začne vynášet, ale když se ubere plyn, tak to přestane. Navíc když je přední náhon a tedy motor vepředu, tím pádem je více hmoty k deformaci než dojde na kosti.
Smyky jsou jinak nedotáčivý, přetáčivý a boční (4x4)
No tak to jsem se nějak rozjel. Takže co nevím ať doplní někdo jinej. Ještě dodám, že toto co tu píšu platí u defenzivního stylu jízdy.
Smyky jsou jinak nedotáčivý, přetáčivý a boční (4x4)
No tak to jsem se nějak rozjel. Takže co nevím ať doplní někdo jinej. Ještě dodám, že toto co tu píšu platí u defenzivního stylu jízdy.
Toyota Celica 1,8/85kW (7A-FE) r.v.1999
Ford Focus kombi 1,6/85kw r.v.2010
Toyota Yaris 1,3/66kW r.v.2007
ex:Škoda Felicia kombi 1,3 Lxi/50kW r.v.1996
ex:Toyota Corolla E11 kombi 4WD 1,8/81kw (7A-FE) r.v.2000
Ford Focus kombi 1,6/85kw r.v.2010
Toyota Yaris 1,3/66kW r.v.2007
ex:Škoda Felicia kombi 1,3 Lxi/50kW r.v.1996
ex:Toyota Corolla E11 kombi 4WD 1,8/81kw (7A-FE) r.v.2000
Natočit kola do směru, kam auto klouže má smysl, protože to jim dává šanci se chytnout a získat tak opět možnost řídit -- bohužel při nedotáčivosti to znamená točit do směru, kam jet nechceme... to zrovna intuitivní není. Při přetáčivosti naopak je natočení předních kol do směru klouzání zároveň natočení do směru, kam je potřeba jet, což mi přijde lepší.
Je fakt, že při mírné nedotáčivosti často stačí ubrat plyn, tím se přibrzdí motorem, váha se přenese na přední kola a odlehčí zadek, přední kola se díky přesunu váhy chytnou, odlehčený zadek přejde na přetáčivost a když je to akorát, tak je srovnáno a stačí na to jen pohnout nohou (ale spíš se mi stalo, že jsem přešel do přetáčivosti).
Taky není smyk jako smyk. V malé rychlosti na sněhu sice auto klouže na všech kolech, ale i tak se dá docela dobře řídit a reaguje i na natočení kol proti směru klouzání, na jemné přidání plynu apod. Jde o to jaká je přilnavost kol při smyku v poměru k odstředivé síle. Dokud jsou tyto síly podobně silné, auto sice jede bokem, ale pořád aspoň trochu reaguje na volant. Jakmile odstředivá síla výrazněji převáží, nezbývá než se řídit školou smyku -- srovnat a chytnout kola, zpomalit (tj. snížit odstředivou sílu). Na ledě nebo při akvaplaningu je přilnavost klouzajících kol minimální, takže tam ta řiditelná mezifáze prakticky není.
Je fakt, že při mírné nedotáčivosti často stačí ubrat plyn, tím se přibrzdí motorem, váha se přenese na přední kola a odlehčí zadek, přední kola se díky přesunu váhy chytnou, odlehčený zadek přejde na přetáčivost a když je to akorát, tak je srovnáno a stačí na to jen pohnout nohou (ale spíš se mi stalo, že jsem přešel do přetáčivosti).
Taky není smyk jako smyk. V malé rychlosti na sněhu sice auto klouže na všech kolech, ale i tak se dá docela dobře řídit a reaguje i na natočení kol proti směru klouzání, na jemné přidání plynu apod. Jde o to jaká je přilnavost kol při smyku v poměru k odstředivé síle. Dokud jsou tyto síly podobně silné, auto sice jede bokem, ale pořád aspoň trochu reaguje na volant. Jakmile odstředivá síla výrazněji převáží, nezbývá než se řídit školou smyku -- srovnat a chytnout kola, zpomalit (tj. snížit odstředivou sílu). Na ledě nebo při akvaplaningu je přilnavost klouzajících kol minimální, takže tam ta řiditelná mezifáze prakticky není.
- Luke_Luke
- Věčnej rejpal
- Příspěvky: 3969
- Registrován: stř 15.10.2008, 16:54
- Bydliště: Ostrava pi*o!!!
Byl jsem ve skole smyku na podzim a tam uz upustili od vymackavani spojky a zjistili jsme a v praxi vyzkouseli, ze nejlepsi je jen noha z plynu a volat o 180°, tedy tak, aby ses drzel obema rukama a mel je prekrizene, pricemz ho nepustis z ruky.
Rozjeli jsme se na foliich simulujicich led a snih na cca 45 a s kazdou jizdou zvysovali o 5kmh, slo videt, ze zmacknuti brzdy je sebevrazda, jedes rovne, nebo pokud je to v zatacce dostavas smyk. Vymacknuti spojky je dobra vec, ale nedochazi ke snizovani rychlosti(treni pneumatik je prilis male) a proto se kola chytnou mnohem pozdeji, nez kdyz auto do toho trosku brzdi motorem a ma tedy nejakou deceleraci, tzn pusobi tam nejaka protisila.
Uhel natoceni volantu u vetsiny aut je do 180° cokoliv vic znamena pro pneumatiky, ktera uz nezvlada stavajici situaci jen dalsi pritez a oddaleni momentu, kdy se chytne, taktez vyzkouseno.
Jo a jeste k tomu zataceni a brzdeni...zkouseli jsme losi test a Auris ho zvladl ve 125kmh(mokry asfalt) se zaslapnutou brzdou na podlaze, nepustil jsem ji ani na chvili a auto nemelo sebemensi naznak smyku ani prevraceni.
Instruktor nam to ukazal ve Fabce, taky to dala obstojne, ale rychlost mel cca jen 95kmh(rovinka predtim byla pomerne kratka), kdyz jel s ABS bez problemu, kdyz vytahl pojistku od ABS, postavil Fabku do zkrutu na 3kola ve smyku a chybelo velmi malo, aby to slo pres strechu...
Rozjeli jsme se na foliich simulujicich led a snih na cca 45 a s kazdou jizdou zvysovali o 5kmh, slo videt, ze zmacknuti brzdy je sebevrazda, jedes rovne, nebo pokud je to v zatacce dostavas smyk. Vymacknuti spojky je dobra vec, ale nedochazi ke snizovani rychlosti(treni pneumatik je prilis male) a proto se kola chytnou mnohem pozdeji, nez kdyz auto do toho trosku brzdi motorem a ma tedy nejakou deceleraci, tzn pusobi tam nejaka protisila.
Uhel natoceni volantu u vetsiny aut je do 180° cokoliv vic znamena pro pneumatiky, ktera uz nezvlada stavajici situaci jen dalsi pritez a oddaleni momentu, kdy se chytne, taktez vyzkouseno.
Jo a jeste k tomu zataceni a brzdeni...zkouseli jsme losi test a Auris ho zvladl ve 125kmh(mokry asfalt) se zaslapnutou brzdou na podlaze, nepustil jsem ji ani na chvili a auto nemelo sebemensi naznak smyku ani prevraceni.
Instruktor nam to ukazal ve Fabce, taky to dala obstojne, ale rychlost mel cca jen 95kmh(rovinka predtim byla pomerne kratka), kdyz jel s ABS bez problemu, kdyz vytahl pojistku od ABS, postavil Fabku do zkrutu na 3kola ve smyku a chybelo velmi malo, aby to slo pres strechu...
2019 Proceed 7DCT GTline PLUS
2009 Auris 1,6 dual VVT-i 125k Exclusive
ex 1997 Tigra 1,4 16V - 90k + PowerBox
2009 Auris 1,6 dual VVT-i 125k Exclusive
ex 1997 Tigra 1,4 16V - 90k + PowerBox