Zkroucené brzdové kotouče - mýtus, nebo skutečnost?
Zkroucené brzdové kotouče - mýtus, nebo skutečnost?
Stále se v různých diskusích vrací názor, že vibrace při stisknutí brzdového pedálu jsou způsobeny zkroucením brzdových kotoučů. Po vlastních ne zcela pěkných zkušenostech, hledání řešení vlastními silami a po přečtění několika podrobných popisů tohoto problému si dovolím konstatovat, že se jedná o naprostou hovadinu.
Tak nejprve vlastní zkušenosti, které jsem popsal již v sekci Corolla:
Postihlo mě to celkem třikrát a ve dvou případech byla chyba montáže a v jednom prostě vlastnosti kotoučů x destiček.
Takže:
1. Nedostatečně očištěná a ošetřená dosedací plocha náboje pod kotoučem. Toyoty nemají jistící šrouby a i nové kotouče na starém náboji nikdy nesedí přesně. Do spáry vniká vlhkost a sůl a kotouč se pomalu odchyluje od správné polohy. Proces se časem zrychluje.
Řešení:
Demontáž kotoučů, pečlivé oškrábání dosedacích ploch škrabkou s tvrdým vidiovým plátkem (šmirgl ani kartáč nepomohou) a ošetření teplovzdornou vazelínou nebo měděným sprejem (to je rozdíl oproti montáži ve výrobě).
2. V zimě se mi stalo, že při několikatýdenním stání po průjezdu po řádně prosolené dálnici místo pod destičkama orezlo. Rez se ale neobrousila a naopak se v tom místě neustále napalovala tvrdá vrstva odtavená asi z materiálu destiček a ta i bránila rovnoměrnému obrušování kotouče. Proces opět v průběhu času zrychluje.
Řešení:
Kromě opatření v bodu 1 povinných pro každou (de)montáž kotoučů je třeba škrabkou očistit napálenou vrstvu na všech čtyřech místech. Je pěkně tvrdá a na první pohled vypadá jako z kovu. Ale je křehká a nakonec oškrabat jde, ale musí se to dělat pečlivě a je to tak hoďka pro každý kotouč. Asi by se spíše vyplatilo je rovnou nechat stočit na soustruhu.
Někdy pomůže prostá výměna kotouče za nový, ale většinou jen nakrátko. Záleží na stupni narušení dosedací plochy náboje.
Po každé montáži se vyplatí setinkovým úchylkoměrem proměřit házení kotouče a porovnat s doporučenými maximálními hodnotami.
Po servisech tohle nechtějte, budou si ťukat na čelo.
Tak, a teď co k problému říkají povolanější. Problém dosedací plochy je tam zmíněn jenom okrajově - autor to bere jako naprostou samozřejmost. Ovšem otisk materiálu destiček na kotouči je tam popsán velmi podrobně. Jenom ten proces zahořování destiček bych asi bral trochu s rezervou - podle mě stačí mnohem méně náročná procedura. Ale možná jsem si mohl ušetřit spoustu starostí, kdybych se alespoň o náznak této metody pokusil. Takhle se mi destičky Ate otiskly na kotouče Ate (obojí nové) a bylo po ptákách. O sezónu dříve se problém dostavil po ne zcela pečlivé montáži (já už těm servisům nic asi nesvěřím) a po prodělané zimě se dostavily příznaky popisované v bodě 1. mého předchozího příspěvku.
Odkaz zde:
http://trinom.org/tmp/brakemyths.pdf
Takhle podobně vypadá ta škrabka, kterou používám na očištění dosedacích ploch kotouče a náboje. Má tvrdý tlustý vidiový plátek.
Používám to i po zimě na očištění dosedacích ploch Al ráfků a kotouče nebo bubnu. Ty ráfky se musí brát opravdu na plocho, hliník je vcelku měkký:
A takhle nějak vypadá ten setinkový úchylkoměr, který by měl být povinným vybavením každého autoservisu. Popravdě pochybuji o tom, že by průměrný mechanik
vůbec věděl, k čemu a jak to použít:
Tak nejprve vlastní zkušenosti, které jsem popsal již v sekci Corolla:
Postihlo mě to celkem třikrát a ve dvou případech byla chyba montáže a v jednom prostě vlastnosti kotoučů x destiček.
Takže:
1. Nedostatečně očištěná a ošetřená dosedací plocha náboje pod kotoučem. Toyoty nemají jistící šrouby a i nové kotouče na starém náboji nikdy nesedí přesně. Do spáry vniká vlhkost a sůl a kotouč se pomalu odchyluje od správné polohy. Proces se časem zrychluje.
Řešení:
Demontáž kotoučů, pečlivé oškrábání dosedacích ploch škrabkou s tvrdým vidiovým plátkem (šmirgl ani kartáč nepomohou) a ošetření teplovzdornou vazelínou nebo měděným sprejem (to je rozdíl oproti montáži ve výrobě).
2. V zimě se mi stalo, že při několikatýdenním stání po průjezdu po řádně prosolené dálnici místo pod destičkama orezlo. Rez se ale neobrousila a naopak se v tom místě neustále napalovala tvrdá vrstva odtavená asi z materiálu destiček a ta i bránila rovnoměrnému obrušování kotouče. Proces opět v průběhu času zrychluje.
Řešení:
Kromě opatření v bodu 1 povinných pro každou (de)montáž kotoučů je třeba škrabkou očistit napálenou vrstvu na všech čtyřech místech. Je pěkně tvrdá a na první pohled vypadá jako z kovu. Ale je křehká a nakonec oškrabat jde, ale musí se to dělat pečlivě a je to tak hoďka pro každý kotouč. Asi by se spíše vyplatilo je rovnou nechat stočit na soustruhu.
Někdy pomůže prostá výměna kotouče za nový, ale většinou jen nakrátko. Záleží na stupni narušení dosedací plochy náboje.
Po každé montáži se vyplatí setinkovým úchylkoměrem proměřit házení kotouče a porovnat s doporučenými maximálními hodnotami.
Po servisech tohle nechtějte, budou si ťukat na čelo.
Tak, a teď co k problému říkají povolanější. Problém dosedací plochy je tam zmíněn jenom okrajově - autor to bere jako naprostou samozřejmost. Ovšem otisk materiálu destiček na kotouči je tam popsán velmi podrobně. Jenom ten proces zahořování destiček bych asi bral trochu s rezervou - podle mě stačí mnohem méně náročná procedura. Ale možná jsem si mohl ušetřit spoustu starostí, kdybych se alespoň o náznak této metody pokusil. Takhle se mi destičky Ate otiskly na kotouče Ate (obojí nové) a bylo po ptákách. O sezónu dříve se problém dostavil po ne zcela pečlivé montáži (já už těm servisům nic asi nesvěřím) a po prodělané zimě se dostavily příznaky popisované v bodě 1. mého předchozího příspěvku.
Odkaz zde:
http://trinom.org/tmp/brakemyths.pdf
Takhle podobně vypadá ta škrabka, kterou používám na očištění dosedacích ploch kotouče a náboje. Má tvrdý tlustý vidiový plátek.
Používám to i po zimě na očištění dosedacích ploch Al ráfků a kotouče nebo bubnu. Ty ráfky se musí brát opravdu na plocho, hliník je vcelku měkký:
A takhle nějak vypadá ten setinkový úchylkoměr, který by měl být povinným vybavením každého autoservisu. Popravdě pochybuji o tom, že by průměrný mechanik
vůbec věděl, k čemu a jak to použít:
Naposledy upravil(a) Jimmi dne sob 26.01.2013, 17:44, celkem upraveno 3 x.
V normalnim servisu (ne v garazi u nějakýho dědy) je kontrola házivosti jak kotoučů tak i nábojů celkem normální. Třeba octávky to maj v předpisu. A nejrychlejší očištění náboje je flexou s drátěnym kotoučem, a ATE už taky nejsou co bejvaly. Spíš bych doporučil TRW je to celkem stejná cenová ale lepš material.
Drátěný kotouč nebo i ruční kartáč nedoporučuju. To je rychlovka, ale poškodí povrch. Ta škrabka je naprosto dokonalá, s kartáčem se to nedá srovnat.
Jinak ta házivost a její kontrola je předepsaná u úplně všech aut. Ovšem většina servisáků se tváří, jako kdyby o tom slyšela poprvé. A že by to uměli doopravdy změřit, případně odstranit skutečnou příčinu - mám své pochybnosti.
Jinak ta házivost a její kontrola je předepsaná u úplně všech aut. Ovšem většina servisáků se tváří, jako kdyby o tom slyšela poprvé. A že by to uměli doopravdy změřit, případně odstranit skutečnou příčinu - mám své pochybnosti.
Zkušenost je taková, že když bereš něco rezavého kartáčem na flexe (a může to být i jenom orezlé místo na karosérii), tak ta plocha nikdy není hladká. Oxidy železa jsou totiž křehké, ale tvrdé. Takže co kartáč nevezme, se zahřeje (flexa má 10 - 20 tis. otáček), změní vlastnosti a vytvoří pevnou tvrdou vrstvu, která na povrchu má tenkou zdánlivě čistou vrstvičku, ale uvnitř je ta rez pořád. Zatímco měkčí materiál nezkorodovaného železa se naopak může poškodit.
To nemluvím o tom, že musíš čistit plochu mezi štefty.
Jasně, pro servis je flexa rychlejší, jednodušší a levnější, ale výsledky to fakt přináší horší. Takže když si to dělám sám, dám si záležet.
Tou škrabkou se nebojím škrábat ani dosedací plochu alu ráfků, která je sama o sobě dost měkká. Tam se také během sezony vytvoří nápalky, něco to sebere i po plechových ráfcích, které tam jsou v zimě. Takže při přezouvání to pravidelně opatrně očistím a od té doby nemám nejmenší problémy s vibracemi. Předtím se občas objevovaly a bylo to spíše dílo náhody, v jaké poloze jsem zrovna ty ráfky nasadil.
To nemluvím o tom, že musíš čistit plochu mezi štefty.
Jasně, pro servis je flexa rychlejší, jednodušší a levnější, ale výsledky to fakt přináší horší. Takže když si to dělám sám, dám si záležet.
Tou škrabkou se nebojím škrábat ani dosedací plochu alu ráfků, která je sama o sobě dost měkká. Tam se také během sezony vytvoří nápalky, něco to sebere i po plechových ráfcích, které tam jsou v zimě. Takže při přezouvání to pravidelně opatrně očistím a od té doby nemám nejmenší problémy s vibracemi. Předtím se občas objevovaly a bylo to spíše dílo náhody, v jaké poloze jsem zrovna ty ráfky nasadil.
Náboj kola neni z modelíny, ale z tvrdý oceli, tomu prostě kartáčem ve flexe neublížíš Tak když tam rez zůstava tak je to vidět. Vemu něco tvrdýho -kladívko, velkej šroubovák nebo škrabku, prostě cokoliv - a tu rez jemnym tukaním sundam dolu a dočistim to tim drátákem. Takže výsledek je stejnej a rychleji. Navíc když už je náboj až takhle zrezlej, tak se má měnit.
Bohužel mě zmíněná nepříjemnost taky potkala... až donedávna bez problémů, brzdám jsem párkrát i zatopil a žádné kopání se nekonalo, ale někdy v lednu jsem jel po nasolené dálnici a pak auto stálo v garáži... od té doby pozoruju kopání a jen se to zhoršovalo. Na LP kotouči byl zřetelný tmavší flek ve tvaru destičky, teď je z něj trochu šmouha (na další jsem se nedíval, ale asi to bude podobné... )
Mé poznatky o problému s kotouči ( nejen u TOYOTY )
Píše se tu o zvlněných kotoučích, což se projeví „ kopáním do pedálu „ Ve skutečnosti je to způsobeno tím že jsou popraskané chladící přepážky v kotouči. Dá se to zjistit velice snadno, změřte tloušťku kotouče na několika místech mikrometrem a pokud naměříte rozdíly až několik desetin mm. Nezbyde než dát nové kotouče. Můžete se přesvědčit tím že je pomocí nějakého průbojníku roztrhnete a prasklé přepážky jsou na prasklině rezavé
Píše se tu o zvlněných kotoučích, což se projeví „ kopáním do pedálu „ Ve skutečnosti je to způsobeno tím že jsou popraskané chladící přepážky v kotouči. Dá se to zjistit velice snadno, změřte tloušťku kotouče na několika místech mikrometrem a pokud naměříte rozdíly až několik desetin mm. Nezbyde než dát nové kotouče. Můžete se přesvědčit tím že je pomocí nějakého průbojníku roztrhnete a prasklé přepážky jsou na prasklině rezavé
No A kdyz jsou praskle, tak to stahnu na soustruhu a je to zas rovne, ne? navic kdyz je to jen praskle, tak to neva, protoze to v tlaku drzi stale tloustku, ne? hih... ja se fakt radsi mel ucit a ne delat co delam...
Nemluve o tom, ze plocha desticky je asi tak pres pet az sedm zeber ... A ze by jako byly praskle vsechny_ wow...
Nemluve o tom, ze plocha desticky je asi tak pres pet az sedm zeber ... A ze by jako byly praskle vsechny_ wow...
Back in Czech.
Nesmysl. Kdyby popraskaly vnitřní přepážky v kotouči, tak by se tento asi rozpadl na dva kusy. Už jsem viděl tato žebra hodně vyrezlá (přeci jen to saje vzduch a v zimě na dálnici čistou solanku), ale nikdy ne nějak radikálně poškozená. Ani u kotoučů hodně vyhřátých.JOVA píše: ...ve skutečnosti je to způsobeno tím že jsou popraskané chladící přepážky v kotouči. Dá se to zjistit velice snadno, změřte tloušťku kotouče na několika místech mikrometrem a pokud naměříte rozdíly až několik desetin mm. Nezbyde než dát nové kotouče...
Znovu upozorňuji, že ta vrstva, napálená na kotouč z destičky, byla několik desetin milimetru tlustá a na první pohled nešla rozlišit od kovové plochy kotouče. Teprve když jsem ji oškrábal (je tvrdá, ale velice křehká), ukázala se její pravá povaha. Bez tohoto zjištění bych mikrometrem opravdu naměřil různou tloušťku po obvodu kotouče, ale neznal bych pravou příčinu.
a takto vyzera kotuc o ktorom Jimmy rozprava :
po poctivom a dlhom skrabani (nemal som poriadnu skrabku som dal dole celu tu vrstvu. akonahle bol bordel prec, objavila sa rovna plocha kotucov.
pod tou vrstvou bola hrdza, takze ta vrstvicka bol zrejme material z kotucov. samozrejme som zbrusil aj platnicky, boli v nich ryhy.
po poctivom a dlhom skrabani (nemal som poriadnu skrabku som dal dole celu tu vrstvu. akonahle bol bordel prec, objavila sa rovna plocha kotucov.
pod tou vrstvou bola hrdza, takze ta vrstvicka bol zrejme material z kotucov. samozrejme som zbrusil aj platnicky, boli v nich ryhy.
'Zero' : Toyota Corolla AE92 1.6 4AF hatchback bez plutvicky, 162 000km.
'Hrča' : Toyota Corolla AE92 1.6 4AGE GTi liftback s plutvickou, 400 000km.
http://www.toyotateam.sk
'Hrča' : Toyota Corolla AE92 1.6 4AGE GTi liftback s plutvickou, 400 000km.
http://www.toyotateam.sk