Prilis husty( viskozny) olej nestiha byt odvadzany otvormi v stieracich kruzkoch dostatocne rychlo prec. A kedze v tejto casti motora je vystaveny vysokej teplote,tak sa tam postupne napeka. Cim dalej tym viac sa otvory upchavaju a problem sa casom zvacsuje.Ano trochu laicky povedane, ale podstata je zrejma.
Kto nepochopil - skus sa dotknut zeraveho predmetu na zlomok sekundy a potom na sekundu alebo viac. V prvom pripade sa ti obvykle nc nestane , v druhom sa pekne spalis. Tolko k zapecenym krúžkom Jasne ?
Su take tri hlavne priciny preco sa tak deje.
Bud to suvisi s konstrukcnym problemom pri dimenzovani daneho motora ( napr séria 1zz do roku 2005 - ak teda ostaneme u toyot).
Druha skupina je pouzitie nadmernej viskozity v kombinácii s nevhodným proflom jazdnych režimov.
A tretia skupina - dlhe vymenne intervaly. Kludne aj predpisane vyrobcom, ale proste zdravym rozumom nespravne. Oxidacna stabilita - tvorba kalov a usad - aditiva sa vycerpaju a z oleja je nahle slivkovy lekvar. Klasika koncern VW například. Opat pointa - pomaly prietok.
A netreba zabudat na motory , kde sa tiez ludovo hovori o " zadreti" , ovsem ide o pridretie na kluke, pripadne ojniciach. Tu ale je problém trochu iny. Klzne loziska ojnice a kluky su " mazane" kvapalinovym klinom". Teda povrchy su oddelovane vrstvou kvapaliny/ oleja. Na to aby toto bolo bezpecne zachovane, je potrebny isty minimálny tlak v celom rozsahu teplot prevadzky motora. Znova - ide o pouzitie spravnej vviskozity. Pointa je v konstrukcii. Proste je nutny dostatocny tlak oleja za kazdych podmienok. Mohlo by sa zdat, ze cim hustejsi olej tym vyssi tlak ...lenze tak jednoduche to nie je. Totiz nie tlak , ake prietok je mazanie. No to je na dlhsiu debatu. Predpokladam vsak, ze tunajsi aspon zhruba chapu co mam na mysli.
Takze suma sumarum - aspon teda moja skusenost mi hovori, ze ....najmudrejsie je pouzit " najredší " povoleny olej pre konkrétny motor kedy je este stale zachovany dostatočný tlak oleja ( hlavne pri vysokych teplotach prevadzky).
Pre drtivu vacsinu motorov produkovaných v rokoch 1995 - 2010 je to zlata stredna cesta 5w30. To aplikujeme aj u motorov kde je sice ako najredší povoleny 20, totiz ona aj ta 30-ja aj tak po 10 tkm pripomina 20-ku. Takze to vyjde plus minus na rovnako.
Zial tuto skusenost nemozno uplne pausalizovat, obzvlast u vozidiel hybridnych kde motory su zatažovane inak ako v klasických vozidlach . Tu zial osobnou skúsenosťou neviem poslúžiť, vychadzajuc vsak z predoslej skusenosti, myslim, ze pravidlo pouzit " najredší povoleny" s ohladom na predpokladany jazdny profil mozno stale povazovat za platne.
Inak pre " rypakov" - na honde z roku 2006 kde je minimalny povoleny 0w20 jazdim na 0w/5w 30 ale mal som aj tu 20-ku. Auto ma momentalne 324 tkm ( aspon tomu verim...mozno tak max o 100 tis. viac). Jediny unik oleja bol cez zatku na hlave motora a tesnenie i- vtec ventilu ( výmena v original dieloch cca . 15eur dokopy). Motor stale leti ako píla bez najmensich problemov.
A este kratko k predpisom vyrobcom co vztahu k roznym trhom kde sa automobil predaval. Ano,je pravda,ze ekofobia Europy produkuje extrémy aj v tomto smere. Tiez mam predpis pre Eu a " mimo EU". Kazdopadne okrem krajnych viskozit sa viacmenej prekryvaju. Nie je ziadny rozumny dovod pouzit najvyššiu pvolenu viskozitu, lebo to neprinesie žiaden benefit. Na druhej strane nie je asi mudre slepo doverovat najnizsej povolenej , ked si uvedomime, ze jej povolenie ma zrejme na svedomi ekolog a nie inzinier, ktorý motor navrhol. Kazdopadne oba " extemy " by stale mali byt pre motor bezpecne a je na majiteľovi, ci uprednostni ekologiu alebo zivotnost.
Ked to tak zhrniem ....asi som si mohol usetrit cely tento kilometrovy príspevok a napísať len " pouzi zdravy rozum"
