Odpojení/nabíjení autobaterie - Mýty vs fakta

zdokumentovali jste nějaký postup? tady je ten pravý prostor pro zveřejnění
Uživatelský avatar
telleke
Věčnej rejpal
Příspěvky: 664
Registrován: čtv 18.02.2010, 09:56
Bydliště: Horní Slavkov
Kontaktovat uživatele:

Odpojení/nabíjení autobaterie - Mýty vs fakta

Příspěvek od telleke »

Cílem tohoto příspěvku je vyvrácení některých mýtů a objasnění problémů ohledně odpojení/nabíjení autobaterie automobilu. Všechy poznatky vycházejí z osobní zkušenosti a zkušeností servisáků jak "garážmistrů", tak autorizovaných servisů. Za případné doplnění, dotazy atd. budu jen rád.


Odpojování baterie
===============================================
Mýtus č.1 - po odpojení a následném připojení baterie se musí auto "učit" za pomoci řidiče. MÝTUS VYVRÁCEN vysvětlení níže

Pokud odpojíte baterii, smažou se z ŘJ adaptační data. To jsou data, která si jednotka sama vytvoří(naučí). Jde o to, že všechny součástky, váhou vzduchu počínaje, lambda sondou konče, jsou vyráběny s určitou tolerancí. No a proto má ŘJ schopnost autoadaptace, kdy si například ošahá nastavení skrtící klapky a podobně. To vše se děje jen proto, aby se tyto testy neprováděly před každou jízdou, tím se ŘJ zbytečně nezaměstnávala a mohla mít menší vypočetní výkon, tudíž byla jednodušší a levnější na výrobu. Když se tato data smažou tak ŘJ trvá pár vteřin než si opět projede dráhu škrtící klapky a podobně. Na následnou jízdu toto znovunačtení adaptačních dat nemá žádný vliv. Všechna data se vyhodnocují v reálném čase při jízdě a auto se chová přesně podle dané situace. Nikdy nemůže dojít k naprosto stejným podmínkám, aby jednotka mohla použít jakési předpřipravé nastavení od uživatele.

Pro klid duše doporučuji několikakilometrovou projížďku...

Vyskytují se i mýty o tom, že zlobí automatické převodovky. Podle vyjádření několika výrobců automobilů, servisů a z osobní zkušenosti mohu prohlásit, že nic takového se neděje, pokud je převodovka a její elektronika v pořádku.

===============================================
Mýtus č.2 - po odpojení baterie se maže nastavení rádia (stanice, ekvalizér, bezpečnostní kód atd.), hodiny, nastavení nezávislého topení... MÝTUS POTVRZEN vysvětlení níže

Po odpojení baterie se skutečně smaže nastavení autorádia, hodin, bufíku a dalších "nepodstatných" věcí. Některá autorádia mohou vyžadovat zadání bezpečnostního kódu. Ovšem některá ne, protože tento bezpečnostní kód je uložen v ŘJ a ten se nemaže. Tato ochrana je pouze proti použití v jiném vozidle například po krádeži.

===============================================
Mýtus č.3 - po znovupřipojení baterie se vám mohou vypálit pojistky.... MÝTUS POTVZEN vysvětlení níže

Pokud budete připojovat autobaterii dávejte si pozor například na na zapomenutý půštěný ventilátor, zapnuté vytápění oken a zrcátek, autorádia a podobně. Stačí neopatrně skrtnout svorkami o bateriové kolíky a tím během zlomku sekundy "zapnete-vypnete-zapnete" ony zapomenuté spotřebiče. To může způsobit proudový náraz a tím vypálit pojistku. Stane se v jednom případě ze sta. Proto před připojováním povypínejte všechny spotřebiče a svorky připojujte "rychle" bez jakéhokoliv skrtání a jiskření.

===============================================
Mýtus č.4 - po znovupřipojení baterie se auto zamkne.... MÝTUS POTVRZEN vysvětlení níže

Po připojení baterie se může stát, že se vám auto zamkne. Některá vozidla mají takto "divně" nastavený centrál a skutečně k tomu dochází. Prakticky vždy k tomu dochází, pokud má auto alarm, většinou ne tovární. Tyto alarmy auto po připojení baterie skutečně zamkou. Podle výrobců alarmů je to ochraná funkce. Doporučuji nechat při připojování otevřené dveře a nebo mít klíče u sebe a ne v autě.

===============================================
Mýtus č.5 - po odpojení baterie se aktivuje alarm.... MÝTUS POTVRZEN vysvětlení níže

Prakticky každý alarm, nepočítám levné doděláváné alarmy, mají malý záložní zdroj, který spustí po odpojení autobaterie alarm. Je to bezpečnostní funkce, která má ochránit proti krádeži, kdy se zloděj snaží dočasně vyřadit alarm odpojením baterky.

*************************************************************

Nabíjení autobaterie
===============================================
Mýtus č.1 - při dobíjení autobaterie se musí baterie odpojit z palubní sítě.... MÝTUS POTVRZEN vysvětlení níže

Při nabíjení autobaterie se musí skutečně odpojit od palubní sítě. Je to z toho důvodu, že po dobu nabíjení nesmí být z baterie žádný odběr proudu. Dalším důvodem by mohlo být použití "levné" nabíječky, kdy tyto baterie dávají napětí i 15V a to by některé citlivější přístroje v autě mohlo zničit. Bohužel taková baterie i poškozuje akumulátor, jelikože ho dobíjí moc vysokým napětím.

===============================================
Mýtus č.2 - při dobíjení se musí na baterii odšroubovat nějaké špuntíky. MÝTUS POTVRZEN vysvětlení níže

Při nabíjení autobaterie se z elektrolytu, který baterie obsahuje, uvolnují plyny, baterie tzv. plynuje. Pokud byste špuntíky nevyšroubovali, baterie by se nafoukla a mohla by bouchnout. Pozor! Na trhu jsou baterie bezúdržbové, které žádné špuntíky nemají a odplynovávají pomocí kanálků na vrchu baterie.
Při nabíjení mějte baterii ve větraném prostoru. Plyny které se z baterie uvolnují jsou jednovaté a ve vysoké koncentraci dokonce výbušné. Jedná se o směs olova, vápníku a hlavně vodíku a ten je sakra výbušný.
===============================================
Mýtus č.3 - do baterie se musí dolévat destilovaná voda....MÝTUS POTVZEN vysvětlení níze

Standartní baterie(se špuntíkama) se skutečně musí po určitém čase dolévat destilovanou vodou. Destilka působí v baterii jako elektrolyt a ten se bohužel časem ztrácí, vysychá. V baterii musí být tolik elektrolytu, aby byly všechny olověné destičky jednotlivých článků baterie schováné pod oním elektrolytem. Toto opět neplatí pro bezúdržbové autobaterie. Ty se nedolévají. Mají vyřešený systém odpařování a kondenzace elektrolytu, který udrží správný obsah po celou dobu životnosti autobaterie

===============================================
Mýtus č.4 - baterie se nesmí naklápět, převracet a podobně.... MÝTUS POTVRZEN

Baterie se skutečně nesmí převracet, otáčet vzhůru nohama a podobně. Je to z toho důvodu, že při překlopení dochází k úniku elektrolytu, který je slušně žíravý. Nešežere vás sice za živa, ale dokáže celkem slušně, při delším působení, podráždit pokožku, "spálit" papír, rozežrat oděv. Pozor na to.

===============================================
Mýtus č.5 - v zimě by se měla baterie dobíjet každý měsíc. MÝTUS POTVRZEN I VYVRÁCEN vysvětlení níže

Pokud auto většinu zimy prostojí na parkovišti a jede se s ním jednou za 14 dní, jednou za měsíc, je nutné baterii oživit. Polovybitá či vybitá baterie se v zimě ničí a to velmi rychle. Elektrolyt nemá správnou hustotu a dochází ke korozi desek článků. Proto by se měla baterie alespoň jednou za měsíc dobít do plna, aby se dobře "bránila" mrazu. Toto ovšem není potřeba, pokud auto jezdí denně desítky kilometrů a baterie se stačí dobíjet.
Podobné je to se skladováním. Baterie by se měla skladovat v plně nabitém stavu. Pokud jí skladujete déle -měsíce, léta- je dobré je skutečně každý měsíc napojit na nabíječku a dobít, jelikož i se baterie samovolně vybíjí. Existují nabíječky, které drží baterie při životě a pořád je "lehce" dobíjejí. Takové nabíječky mohou být připojeny na baterii po celou dobu skladování.

*************************************************************

Nabíječky
Tady už bez mýtů :)
===============================================
Na trhu je spousta nabíječek autobaterií.
1) Klasické konstrukce - trafo, usměrňovač, ampérmetr - nejlevnější v řádu stokorun
2) Digitální - spínaný zdroj, malé rozměry, řízené procesorem - dražší v řádu tisíců korun
3) Kombinace bodu 1) a 2) - trafo, usměrňovač a stabilizátor - cenově mezi 1) a 2) ale vyskytují se opravdu málo

Nabíječky z bodu 1) jsou velmi nešetrné ke každé autobaterii. Nemají stabilizované napětí, nic neřídí nabíjecí proud - ale jsou levné. Nemohu doporučit, maximálně tak jako nouzovku, pokud není nic jiného. Značně snižují životnost baterie z důvodu přebíjení. Skvělou volbou jsou nabíječky z bodu 2). Tyto nabíječky obsahují stabilizovaný zdroj napětí a hlavně procesor, který řídí nabíjecí proudy přesně jak je baterie potřebuje. Tyto nabíječky baterii nepoškozují a dokáží jí docela slušně prodloužit životnost. Další výhoda je jejich velikost, většinou ne o moc větší než krabička cigaret. Prakticky každá digitální nabíječka má funkci "udržování" baterie. Popsané v mýtu č.5. Bohužel jejich cena je v řádu tisíců. Nabíječky z bodu 3) se prakticky nevyskytují, protože o ně není moc velký zájem. Buďto někdo má na digitální a nebo si koupí tu levnou obyč.

Uvažuji pouze kvalitní výrobky. Digitální nabíječky se dají sehnat i v různých výprodejích a hypermarketech. Jejich kvalita ale není vůbec valná a většinou odchází po pár nabitích.

Doufám, že jsem alespoň trochu objasnil něco málo kolem autobaterie v autě.
Toyota Yaris Verso 1.3VVTi rv. 12/2000, Toyota Yaris 1.0VVTi rv. 11/2001
Uživatelský avatar
Jimmi
Věčnej rejpal
Příspěvky: 7849
Registrován: čtv 22.07.2004, 10:26
Bydliště: Praha, Teplice

Příspěvek od Jimmi »

Hezký, ale s těmi nabíječkami to až tak pravda není. Ty tzv. obyčejné už v sobě mají jakousi elektroniku a dobíjejí impulsně, což je mimochodem režim, který baterii docela svědčí. A na závěr sníží proud až na samé udržovací minimum, které baterii v tomto režimu i částečně regeneruje.
Nabíječky pouze na principu trafa se již prakticky nevyskytují, pokud ji nemáte po dědečkovi v garáži :)
LB hyaku ichi 百一 4E-FE 1332/65kW modrá o->
HB 4E-FE 1332/55kW červená o+
VAZ 2103 1500/49kW bílá
Uživatelský avatar
telleke
Věčnej rejpal
Příspěvky: 664
Registrován: čtv 18.02.2010, 09:56
Bydliště: Horní Slavkov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od telleke »

Omyl Jimmi. Naprosto všechny nabíječky v ceně do 1000,- obashují pouze trafo a usměrňovač. V žádné není řídící elektronika. Maximálně tak srážecí odpor, který lehce sníží nabíjecí proud, ale nic jiného. I ty nabíječky s LED stupnicí a podobně neobsahují žádnou řídící elektroniku. Jediná elektronika v tom jsou právě ty ledky a elektronika k nim. Vlastně se jedná pouze o náhradu klasického ručičkového ampérmetru.

Příklad. Nabíječka Einhell před 4mi roky pořizovací cena 750,-Kč. Pouze trafo, usměrňovač, pojistka, ampermetr.... nic víc ;)

Obrázek

Obrázek
Toyota Yaris Verso 1.3VVTi rv. 12/2000, Toyota Yaris 1.0VVTi rv. 11/2001
Uživatelský avatar
Jimmi
Věčnej rejpal
Příspěvky: 7849
Registrován: čtv 22.07.2004, 10:26
Bydliště: Praha, Teplice

Příspěvek od Jimmi »

Asi jsem přecenil levné nabíječky :D

Každopádně to nebude nabíjet hůř, než vlastní alternátor s usměrňovačem. Ten pulsní režim asi dohánějí frekvencí sítě, zřejmě to stačí.
LB hyaku ichi 百一 4E-FE 1332/65kW modrá o->
HB 4E-FE 1332/55kW červená o+
VAZ 2103 1500/49kW bílá
Uživatelský avatar
chmelo
Řidič
Příspěvky: 223
Registrován: stř 27.06.2007, 22:15
Bydliště: Žilina/Kysucké Nové Mesto

Příspěvek od chmelo »

Ak môžem, tak trochu "teórie" o nabíjaní a udržiavaní olovených batérií:
1. nabíjací prúd by mal mať ideálne hodnotu jednej dvadsatiny, maximálne však jednej desatiny kapaciti baťurky...napr. 40 ampérhodinová baktéria by sa mala nabíjať dvadsať hodín 2 ampérmi, maximálne však desať hodín 4 ampérmi...vyšší el. prúd akumulátor poškodzuje...

2. udržiavací prúd by mal byť jednou tisícinou kapacity akumulátora...to pokrýva bežné straty akumulátora, keď je "odstavený"...

Čo sa týka nabíjačiek, tak ja nedám dopustiť na elektronické nabíjačky z LIDLu....u nás stoja nejakých 16, či 17 EUR a fachčia jak drak...ja mám tri a nabíjam s tým všetko čo sa hýbe :lol: Motorku, auto a tiež batérie do detských vozítok....už ich mám nejaký ten piatok a fungujú bez poruchy...zatiaľ. Plusom je, že sa automaticky prepnú na udržiavací režim :wink:
Palculienka - Sienna, 3,5L 2GR-FE
Reiner - 4Runner, 2,4 22R-E - v opatere:)
Anička Dušička - Honda CX500C
aczasa
Věčnej rejpal
Příspěvky: 8220
Registrován: stř 07.05.2008, 10:32
Bydliště: Litomyšl

nabíjení autobaterie..

Příspěvek od aczasa »

Tak k tomu nabíjení autobaterie....

1) Nesmysl, stačí vyndat klíček ze zapalování a je to. .-) Což je sice podobné jako odpojení od sítě, ale o dost méně náročné. .-) Většina 12V zařízení se dělá právě s tolerancí na 15V.

2) Jediné co uniká a šumí a plynuje je vodík. Takže reálně nevznikne žádné výbušné prostředí, ani nic jiného, protože okamžitě se vzdušným kyslíkem dělá vodu. Žádné páry olova či vápníku se do atmosféry nedostávají. Riziko práce s mnoha nabíjenými akumulátory spočívá v nevětrané místnosti pouze v možnosti udušení se nedostatkem kyslíku.

3) Destilovaná voda se dolévá proto, že právě její součást - vodík, uniká v kroku 2. Takže nějaké vlivy počasí atp jsou zanedbatelné, rozhoduje nabíjení a vybíjení.

4) nic moc... hlavní problém při naklopení a převrácení baterie je v tom, že již po několika letech je v baterii hromada úlomků a částeček, které za vlivu gravitace mají snahu se nacpat ze dna do prostoru mezi elektrody a působit zkrat. Jinak vylít a nalít znova baterii nejde jinak než právě vyklopením . .-)))

5) Skladování baterie je nejlepší lehce nabitá a s vylitým elektrolytem. :-)
Back in Czech.
Uživatelský avatar
telleke
Věčnej rejpal
Příspěvky: 664
Registrován: čtv 18.02.2010, 09:56
Bydliště: Horní Slavkov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od telleke »

Jimmi:
alternátor v autě obsahuje tzv. stabilizátor, který stabilizuje napětí na přesnou hodnotu, takže baterie se nepřebíjí velkým napětím, jako to dělají levné nabíječky. Starší auta mají nastaveno většinou pevně 13,8V kde se to pohybuje pár jen o pár desetin voltu. Nová auta mají něco málo přes 14V a opět docela slušně stabilizované.

aczasa:
1) není nesmysl. Poškození přístrojů je až druhá věc, možná ale ne stoprocentní. Jako hlavní důvod jsem uvedl, že z baterie nesmí být při dobíjení žádný odběr. U moderních a vybavených aut není problém, aby se v klidu z baterie cucalo 100-150mA. Hodiny, počítač, dálkové ovládání, alarm. Nabíječky řízené procesorem ve spoustě případů vyhodnocují tento odběr jako chybu a buďto přerušují nabíjení a nebo ukazují "špatný stav baterie".
Z poškození přístrojů uvádím jako příklad poškozenou řídící jednotku centrálního zamykání u vozu Mitsubishi Galant rv 2000. Poškodila ho levná nabíječka bod 1), která při připojení k neodpojené autobaterii produkovala 15,8V. Jednotka měla spálenou napájecí část, kdy nevydržely kondíky,FETy a IO

2) při dobíjení velkým napětím (15V a více) baterie plynuje "víc než je zdrávo" a skutečně vznikají výpary obsahující vodík s příměsí olova a vápníku. V malém nevětraném prostoru se dokáze kolem baterie vytvořit docela slušně výbušné prostědí. Potvrzeno výrobcem baterií značky Varta a Bosch.

3) víceméně souhlas. Vodík uniká i při bězném provozu (dobíjení), proto se musí po určité době provozu dolévat.

4) Díky za doplnění dalšího důvodu, proč baterie nepřeklápět. Nicméně překopení bezúdržbové baterie se rovná úniku elektrolytu. Bezúdržbové jsou částečně chráněné špunty jednotlivých článků, nicméně ani ty nejsou stoprocentní.
Toyota Yaris Verso 1.3VVTi rv. 12/2000, Toyota Yaris 1.0VVTi rv. 11/2001
aczasa
Věčnej rejpal
Příspěvky: 8220
Registrován: stř 07.05.2008, 10:32
Bydliště: Litomyšl

Příspěvek od aczasa »

Tak já mám asi kliku. :-) a všech třech současných toyotách mi chodí levný einhell i drahý (teď nevím značku) nabíječky v pohodě a baterku ven nedávám. .-) Holt to musí potvory zvládnout. :-)

Zapomeň na výpary olova a vápníku, je to holý a bohapustý nesmysl.. ._) To by kucííí z baterkáren museli měřit na nějakých super citlivých chromácích v mega velké koncentraci... Což reálně nikdy nevznikne.. .-)
Back in Czech.
Uživatelský avatar
telleke
Věčnej rejpal
Příspěvky: 664
Registrován: čtv 18.02.2010, 09:56
Bydliště: Horní Slavkov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od telleke »

Výpary bohužel nemůžu ověřit, jelikož nemám laboratorní prostředí. Ale že se vypařuje i jiné svinstvo než je vodík je poznat i čuchem. Zkus si někdy trochu "nasát" když baterka plynuje. Takže bych i věřil tomu, co mi potvrdili výrobci. Ostatně nevidím důvod, proč by v tomhle kecali.
Toyota Yaris Verso 1.3VVTi rv. 12/2000, Toyota Yaris 1.0VVTi rv. 11/2001
aczasa
Věčnej rejpal
Příspěvky: 8220
Registrován: stř 07.05.2008, 10:32
Bydliště: Litomyšl

Příspěvek od aczasa »

cítit jde asi kdeco, ale to nemá asi úplně s baterkou co do činění.. :-) Z elektrochemického hlediska je tam opravdu jen nějaká ta elektrolýza vody :-)))) Sírovka se moc neodpařuje... a oxid olovnatý, ani síran olovičitý se taky nemají moc šanci odpařit. :-))))
Back in Czech.
Uživatelský avatar
telleke
Věčnej rejpal
Příspěvky: 664
Registrován: čtv 18.02.2010, 09:56
Bydliště: Horní Slavkov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od telleke »

No elektrolýzu jsem nikdy moc nezkoumal a chemik tak nejsem, takže nemůžu říct na 100% jak to je. Ale dobře, pokud je to tak jak píšeš, upravím ten bod. Ovšem to nic nemění na tom, že při dobíjení má být baterie na dobře větraném místě ;-)
Toyota Yaris Verso 1.3VVTi rv. 12/2000, Toyota Yaris 1.0VVTi rv. 11/2001
aczasa
Věčnej rejpal
Příspěvky: 8220
Registrován: stř 07.05.2008, 10:32
Bydliště: Litomyšl

Příspěvek od aczasa »

jo, tak pod to se klidně podepíšu taky. .-)
Back in Czech.
Uživatelský avatar
Jimmi
Věčnej rejpal
Příspěvky: 7849
Registrován: čtv 22.07.2004, 10:26
Bydliště: Praha, Teplice

Příspěvek od Jimmi »

aczasa píše: ...jediné co uniká a šumí a plynuje je vodík. Takže reálně nevznikne žádné výbušné prostředí, ani nic jiného, protože okamžitě se vzdušným kyslíkem dělá vodu...
Už někdy v šesté třídě jsme si při chemii předváděli, co vytváří vodík s kyslíkem. Je to tedy velmi výbušné prostředí :D

Pravda je, že při nabíjení jedné baterie s tím problémy nebudou, ale pokud by jich bylo více v nevětrané místnosti, platí pro to již velmi přísné předpisy.
telleke píše: ...alternátor v autě obsahuje tzv. stabilizátor, který stabilizuje napětí na přesnou hodnotu, takže baterie se nepřebíjí velkým napětím...
On je to spíše regulátor a ten funguje tak, že mění buzení alternátoru. Přímo stabilizátor se snad v autech nepoužívá, protože bys asi musel napětí kromě usměrnění ještě vyhladit. A u těch nabíječek není nic jednoduššího, než to trafo vevnitř navinout přesně na to správné napětí. Ale tím nechci ty levné nabíječky vyzdvihovat, nicméně škodu to asi nenadělá. Olověný akumulátor tak citlivý není, jinak by se nemohl používat v autech.
LB hyaku ichi 百一 4E-FE 1332/65kW modrá o->
HB 4E-FE 1332/55kW červená o+
VAZ 2103 1500/49kW bílá
Uživatelský avatar
telleke
Věčnej rejpal
Příspěvky: 664
Registrován: čtv 18.02.2010, 09:56
Bydliště: Horní Slavkov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od telleke »

Omlouvám se za špatný název, měl jsem namysli regulátor :oops: Stábl by skutečně potřeboval ještě filtraci-vyhlazení. To ale nic nemění na tom, že napětí z altíku leze docela slušně "stabilizované" na přesnou hodnotu.

Ono přebíjení levných nabíječek neoddělá baterku hned. Pár takových nabití vydrží bez újmy. Horší je to ale s "vyvařením" elektrolytu, který se při přebíjení ztrácí. Bezúdržbové baterky se na to asi nebudou tvářit zrovna přívětivě.

Samozřejmě, že je to trochu zahnané do extrému, ale je to tak.

Ještě jsem zapomněl dopsat, že nabíječkami z bodu 1) nelze nabíjet gelové baterie, které potřebují speciální průběh nabíjecí křivky.

Souhlas? Nebo vidíte ještě někde nějakou chybu? Chtěl bych, aby se předešlo zbytečným otázkám a mohl tento "článek" posloužit neznalým věci.
Toyota Yaris Verso 1.3VVTi rv. 12/2000, Toyota Yaris 1.0VVTi rv. 11/2001
Uživatelský avatar
Majkl1
Člen Týmu
Příspěvky: 74
Registrován: čtv 30.12.2010, 20:16

Příspěvek od Majkl1 »

Z vlastní neblahé zkušenosti vím, že výbušné prostředí kolem nabíjené baterie opravdu vzniká. Klasicky jsem odšrouboval vršky kvůli úniku vodíku, napojil nabíječku a přivřel haupnu (aby se i tam kdokoliv nevrtal). Při následném otevření kapoty muselo někde dojít k jiskře a byla to taková prda, že mi haupna málem rozbila sklo. Takže moje ponaučení je nabíjen při otevřeném (odvětrávaném) motorovém prostoru.
Odpovědět

Zpět na „Návody, příručky, manuály“